Postacie z płatków patrzą na dzieci w dół, a na dorosłych prosto przed siebie

Przyglądając się 65 rodzajom płatków śniadaniowych w 10 różnych sklepach spożywczych, psycholodzy z Uniwersytetu Cornella zauważyli, że płatki przeznaczone dla dzieci umieszczano na półkach o połowę niżej niż płatki dla dorosłych (te pierwsze znajdowały się na wysokości 58 cm – a drugie na wysokości 122 cm.

Kiedy analizowano średni kąt spojrzenia postaci, okazało się, że przy płatkach dla dzieci patrzyły one w dół pod kątem 9,6 stopni, podczas gdy bohaterowie z pudełek dla dorosłych spoglądali prawie prosto przed siebie.

Badając wpływ bohaterów z pudełek płatków, Aner Tal i Brian Wansink z Uniwersytetu Cornella oraz Aviva Musicus z Uniwersytetu Yale zadali sobie 2 pytania:

1. Czy postaci z opakowań nawiązują kontakt wzrokowy?

2. Czy kontakt wzrokowy z postaciami z płatków wpływa na dokonywanie wyborów?

Amerykanie oceniali 65 typów płatków i 86 postaci z 10 sklepów spożywczych w stanach Nowy Jork i Connecticut. Dla każdego z bohaterów wyliczano kat spojrzenia; kalkulacji dokonywano z odległości 122 cm, bo to standardowy dystans dzielący kupujących od pudełek. Stwierdzono, że postaci z płatków przeznaczonych dla dzieci nawiązywały przypadkowy kontakt wzrokowy z dziećmi, a z płatków dla dorosłych z dorosłymi. Z 86 postaci 57 miało przemawiać do dzieci; po uśrednieniu spoglądały one w dół pod kątem 9,67 stopni. Dla odmiany postaci z produktów dla dorosłych patrzyły leciutko w górę pod kątem 0,43 stopnia.

Podobnie jak w innych studiach zauważono, że płatki dla dzieci ustawiano na dwóch dolnych półkach, a płatki dla dorosłych na dwóch górnych półkach. Z tego powodu średnia wysokość, na jaką sięgało spojrzenie postaci z produktów dla dorosłych, wynosiła 137 cm, podczas gdy wartość wyliczona dla postaci dla dzieci to 51 cm.

W drugim studium psycholodzy określali, do jakiego stopnia kontakt wzrokowy z postacią wpływa na poczucie zaufania i związku z marką. Do udziału w nim zaproszono 63 osoby z prywatnej uczelni. Proszono je o ocenę pudełka płatków Trix. Badanych przydzielano losowo do dwóch grup. Jednej pokazywano pudełko z królikiem patrzącym wprost na odbiorcę, a drugiej z królikiem spoglądającym w dół. Okazało się, że gdy postać nawiązywała kontakt wzrokowy, zaufanie do marki było o 16%, a poczucie związku z nią aż o 28% wyższe. Poza tym w takich okolicznościach ochotnicy twierdzili, że lubią Triksy bardziej od innych płatków.

Autorstwo: Anna Błońska
Na podstawie: Foodpsychology.cornell.edu
Źródło: KopalniaWiedzy.pl

Ocena wpisu
  Liczba głosów: 0   Średnia ocena: 0
UWAGA! Jakiś film nie działa? Zgłoś to w komentarzu a postaram się szybko naprawić!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.